Aansprakelijkheid bij medische fouten
Dokters zijn ook mensen en, zoals iedereen, kunnen zij ook fouten maken. Echter, de gevolgen van een medische fout kunnen zowel voor de patiënt als de dokter aanzienlijk zijn. Indien een patiënt schade ondervindt als gevolg van zo een fout, is het belangrijk om te onderzoeken wie daarvoor verantwoordelijk is. Waar ligt de aansprakelijkheid? Deze blog behandelt de rechten van de patiënt en wat u kunt doen bij een medische fout.
Wanneer is een dokter aansprakelijk voor een medische fout?
Aansprakelijkheid bij medische fouten is vaak gebaseerd op het medisch recht en de principes van onrechtmatige daad en wanprestatie. In veel landen wordt van een dokter verwacht dat zij een bepaalde standaard van zorg bieden. In Nederland is dit de professionele standaard uit artikel 453 van het Burgerlijk Wetboek, Boek 7 (artikel 7:453 BW). Deze standaard houdt in dat een hulpverlener moet handelen door middel van het in acht nemen van de zorg die een redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot in dezelfde omstandigheden zou hebben betracht. Met andere woorden: de zorgverlener moet handelen zoals een redelijk vakgenoot/collega ook zou hebben gehandeld onder dezelfde omstandigheden. Als zij hier niet aan voldoen, kunnen zij aansprakelijk worden gesteld.
Er zijn twee vormen van het niet nakomen van deze zorgplicht.
Rechten van de patiënt
In de medische wereld hebben patiënten verschillende rechten. Deze rechten zijn van essentieel belang om ervoor te zorgen dat patiënten te allen tijde goed op de hoogte blijven over hun medische situatie.
Wat kunt u doen bij een medische fout?
U kunt eerst proberen tot een oplossing te komen met uw zorgverlener. Komt u er niet uit met uw zorgverlener? Stuur dan een klachtbrief naar uw zorginstelling, waarin u aangeeft wat volgens u de oplossing is, bijvoorbeeld het vergoeden van uw schade. Bent u het niet eens met het antwoord op uw brief, dan kunt u of een klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg of u kunt overwegen om naar de rechter te gaan. Wat belangrijk is om te weten, is dat indien de Geschillencommissie Zorg een beslissing neemt over uw klacht, u niet meer naar de rechter kunt. U kunt er dus ook voor kiezen om uw schadevergoeding te eisen bij de rechter. In dit geval moet u bewijzen dat:
Dit zijn echter ingewikkelde zaken om te bewijzen. U heeft een verklaring van een medisch specialist nodig om de rechter te overtuigen. U kunt hiervoor het beste hulp vragen aan een advocaat.
Bent u bang dat de zorgverlener zijn werk niet goed doet en dat hij of zij meer medische fouten zal maken? Dan kunt u naar het medisch tuchtcollege. Deze organisatie bewaakt de kwaliteit van de gezondheidszorg. Het medisch tuchtcollege kan de zorgverlener bijvoorbeeld een waarschuwing geven of schorsen.
Conclusie
Medische aansprakelijkheid is een complex onderwerp waarbij de focus ligt op de rechten van de patiënt. Een zorgverlener dient deze rechten te allen tijde in acht te nemen om medische aansprakelijkheid te voorkomen. In het geval van een medische fout is het raadzaam om eerst een oplossing met de zorgverlener te zoeken, aangezien de juridische procedure in dit kader erg ingewikkeld kan zijn. Een alternatieve stap is het inschakelen van de Geschillencommissie Zorg, die een oordeel kan vellen over de klacht. Heeft u verder nog vragen over dit onderwerp? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.